نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

مصاحبه با معاون پرورشی و فرهنگی به مناسبت آغاز هفته تربیت اسلامی

مصاحبه با معاون پرورشی و فرهنگی به مناسبت آغاز هفته تربیت اسلامی


در آستانه هفتۀ تربیت اسلامی با "محمد معینی" معاون پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش ناحیه یک یزد گفت و گو کرده‌ایم که توجه شما را به بخش‌هایی از این مصاحبه جلب می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ناحیه یک در گفت و گوی اختصاصی با مسئول روابط عمومی این مدیریت به سوال هایی که از ایشان پرسیده شد پاسخ داد.

توجه شما را به بخش‌هایی از این مصاحبه جلب می‌کنیم

۱- آقای معینی، برای آغاز گفت و گو لطفاً از پیشینه کاری خود در آموزش و پرورش بگویید.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض ادب به پیشگاه تمام شهدای گران‌قدر، دورد می‌فرستم به روح بلند شهیدان رجایی و باهنر که نهال امور تربیتی را در نهاد آموزش و پرورش غرس کردند. هرچند شهدا ناظرند و حاضر؛ ولی و ای‌کاش در میان ما بودند و ثمرۀ کار ارزشمندشان را می‌دیدند. سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی و هفته گرامی‌داشت تربیت اسلامی را  به تمام همکاران محترم، به‌خصوص فرهنگیان عزیزی که در حوزۀ پرورشی فعالیت می‌کنند تبریک عرض می‌کنم. اعیاد رجبیه و اوقات ارزشمند ماه رجب هم گوارای وجودتان.

چهار سال آغاز فعالیتم در شهرستان میناب سپری شد؛ سپس به مدت ۸ سال در شهرستان خاتم انجام وظیفه کردم و از سال ۸۴ تاکنون هم در خدمت همشهریان عزیز یزدی هستم.

از جمله فعالیت‌ها و مسئولیت‌های من در این مدت عبارتند از: دبیر راهنما، مدیر دورس، معاون دبیرستان، رئیس دبیرستان شبانه‌روزی، کارشناس تکنولوژی و گروه‌های آموزشی، کارشناس تحقیقات و برنامه‌ریزی سوادآموزی، رئیس مرکز تحقیقات فرهنگیان، کارشناس فناوری اطلاعات، رئیس اداره سودآموزی استان یزد، کارشناس مسئول مشارکت‌های مردمی و امور شاهد. از سال ۹۵ نیز به عنوان معاون پرورشی و تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش ناحیه یک در خدمت همکاران محترم هستم.

۲- حوزه معاونت شما یکی از حوزه‌های شلوغ و پرکار آموزش و پرورش است، دلیل این حجم زیاد و فشردگی کارها چیست؟

دلیل حجم کار و شلوغی حوزه پرورشی و تربیت‌بدنی را در ۳ بخش توضیح می دهم:

الف) حوزه پرورشی شامل کارشناسی‌های گوناگونی است:

 سلامت، کارشناسی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بسیج دانش آموزی، کارشناسی ارودها، فضاهای پرورشی و فعالیت های فوق برنامه، کاشناسی قرآن، عترت و نماز، سازمان دانش آموزی، کارشناسی فرهنگی هنری، اردوگاه‌های دانش آموزی، کارشناسی مشاوره، مراکز مشاوره، کارشناسی تربیت بدنی، کانون های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن‌ها و مدارس قرآنی. کارشناسان این مجموعه باید برای همه آموزشگاه ها و دانش‌آموزان برنامه داشته باشند در حالی که سایر معاونت‌ها متولی بخشی از آموزش و پرورش هستند.

ب) معاونت پرورشی و تربیت بدنی هم باید برای روح و روان دانش‌آموزان و هم برای جسم آنان برنامه داشته باشد؛ بنابراین هر طرح یا برنامه‌ای که پیش‌بینی می‌شود باید تمام ابعاد زندگی دانش آموزان را پوشش دهد.

پ) متناسب با پیشرفت‌های جامعه بشری، رشد علم و تکنولوژی و  پدیده‌های نوظهوری مثل اینترنت، شبکه‌های مجازی، ماهواره، مواد مخدر صنعتی و ... آسیب‌ها و مشکلات جامعه هم رشد می‌کند و بدیهی است که حوزه پرورشی و تربیت‌ بدنی باید برای رویارویی با هر چالش، طرح و برنامه داشته‌باشد.

۳- از نظر شخص شما، فعالیت های فرهنگی و هنری در بین این برنامه ها، چه جایگاهی دارد؟

در بین تمام کارشناسی‌های معاونت پرورشی و تربیت بدنی، کارشناسی فرهنگی هنری از نظر تعدد برنامه‌ها، شلوغ ترین کارشناسی است.

یکی از فعالیت‌های این کارشناسی، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری در بین دانش آموزان و همکاران فرهنگی است. ما به غیر از مناسبت‌ها، در ۸۴ رشته فرهنگی هنری  مسابقه برگزار می‌کنیم؛ طبیعی است که جامعه‌ی آماری بسیار بزرگی درگیر فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌شوند و از این منظر، مسابقات فرهنگی هنری هم در بین کارشناسی‌ها و در بین دانش آموزان جایگاه ویژه‌ای دارد. باور قلبی دارم که فعالیت‌های فرهنگی هنری  بستری بسیار مناسبی برای کشف استعداد دانش‌آموزان است. این فعالیت‌ها ضمن پر کردن اوقات فراغت، به زندگی و آینده‌ی شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان جهت می‌دهد و این ویژگی، ارزش و تأثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی هنری و نیز اهمیت همکاران پرتلاش من را گواهی می دهد.

۴- خود شما در دوران جوانی و دانش آموزی به کدام یک از این فعالیت ها، گرایش بیشتری داشتید؟

زمان نوجوانی و جوانی من همزمان با انقلاب آغاز شد، با دفاع مقدس ادامه یافت و با دانشگاه به بلوغ رسید.

همیشه یکی از مجریان برنامه‌ها، به‌خصوص برنامه‌های صبحگاه مدرسه بودم؛ قرآن  و دعای صبحگاهی می‌خواندم، روزنامه دیواری تهیه می کردم، مسئول کتابخانه و عضو گروه های تئاتر و سرود مدرسه بودم. در کنار همه این فعالیت ها، عضو تیم فوتبال مدرسه و البته یکی از بهترین‌های تیم بودم.

بعدها در دانشگاه هم یک تیم گل کوچیک تشکیل دادم که در عین ناباوری دانشجویان قدیمی ۲ بار قهرمان شدیم. در مسابقات تیراندزی دانشگاه هم رتبه سوم را بدست آوردم.

۵- با توجه به آن چه گفتید، می توان گفت که گویی از همان دوران در حال تجربه اندوزی برای فعالیت در این پست بودید؛ با این پیشینه و علاقه هنری که دارید، ارتباط شما با هنرمندان تئاتر و فیلم سازان بیرون از حوزه آموزش و پرورش چگونه است؟

باور عمیق دارم که حوزه پرورشی بدون ارتباط با سایر بخش‌های جامعه اصلاً معنا پیدا نمی‌کند و بازدهی و کارایی خوبی نخواهد داشت.

برای نمونه در زمینه فعالیت‌های هنری، بارها از هنرمندان خوشنام و فعال یزدی برای داوری و آموزش فعالیت‌هایی مانند: تئاتر، فیلم‌سازی، هنرهای آوایی و... دعوت به همکاری شده که خوشبختانه با پاسخ مثبت این عزیزان روبرو شده‌ایم. در فصل تابستان و در پایگاه‌های اوقات فراغت هم این عزیزان یار و مددکار آموزش و پرورش بوده و هستند. امسال هم با توجه به گسترش کرونا، بستری فراهم کرده‌ایم تا در زمینه فعالیت‌های هنری، به کمک شماری از هنرمندان، در فضای مجازی، آموزش‌هایی را به دانش آموزان علاقمند ارائه کنیم.

۶- در بین نیروهای آموزش و پرورش، افراد هنرمندی هستند که بیرون از اداره جایگاه ویژه ای در بین هنرمندان استان دارند؛ ولی درون اداره چندان شناخته شده نیستند یا فعالیتی ندارند، دلیل این اتفاق چیست؟

پیش از هرچیز باید بگویم که به نظر من، همۀ معلمین ما هنرمند هستند؛ اما این که چرا معلمان هنرمند چندان در بین دیگر همکاران و مسئولین اداره، شناخته شده نیستند به شرایط کاری و دل‌مشغولی همکاران ما برمی گردد.

البته طی ۲ سال گذشته از تمام ظرفیت معلمان هنرمند، بویژه دبیران درس هنر در برنامه‌ها و جشنواره‌ها بهره برده‌ایم. اسفند ماه سال جاری نیز قرار است "جشنواره فرهنگی هنری معلمان هنرمند" در شیراز برگزار شود که بستر خوبی برای شناسایی و معرفی فرهنگیان هنرمند به جامعه است. امیدوارم معلمین عزیز از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند بنابراین از همه همکاران هنرمندم در سراسر استان دعوت می کنم تا حضوری فعال و شایسته در این جشنواره داشته باشند.

۷- مسابقات فرهنگی هنری دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری، در پیش است؛ با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل گسترش ویروس کرونا، برگزاری این مسابقات دستخوش چه تغییراتی شده؟

با زیست‌بوم جدیدی که کرونا بر ما تحمیل کرده‌، خیلی از فعالیت‌ها در بخش‌های گوناگون جامعه در مقاطعی به طور کل تعطیل شد؛ اما آموزش و تربیت هرگز تعطیل نشد.

مسابقات فرهنگی هنری در همه رشته‌های هنری اعم از تجسمی، آوایی، نمایشی، ادبی و... همانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد؛ با این تفاوت که مسابقات گروهی مانند سرود و تئاتر به خاطر محدویت‌های کرونایی شکل دیگری خواهد داشت؛ یعنی رویکرد برگزار کنندگان به سمت کارهایی رفته که به صورت تک نفره اجرا می شود، مانند: استندآپ، نقالی، مجری‌گری، نمایش عروسکی تک نفره، تک خوانی، تک نوازی و ...

البته همه مسابقات بصورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

۸- چه راهکاری برای پویایی کانون‌های فرهنگی تربیتی زیر پوشش آموزش و پرورش، دارید؟

کانون‌های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش، ظرفیت بسیار مناسبی برای کشف و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان و اهالی محله‌ای است که کانون در آن قرار دارد. کانون‌ها بهترین مکان برای پر کردن و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان است؛ ولی متأسفانه به دلیل برخی قوانین و مقررات، کانون‌ها نمی‌توانند با تمام ظرفیت خود فعالیت کنند. ما برای اثر بخشی کانون‌ها طرح موضوعی شدن کانون‌ها را دست دست اجرا داریم؛ یعنی هر کانون، الویت فعالیت‌های خود را روی یکی از شاخه‌های هنری متمرکز کند.

با توجه به شهریه پایین کلاس‌های آموزشی و نیز محیط امنی که کانون‌ها در اختیار مدارس، دانش‌آموزان و اهالی محل قرار می‌دهند،  استقبال مدارس و دانش‌آموزان با آنچه که باید باشد فاصله دارد که مدیران محترم مدارس لازم است به این نکته به صورت ویژه توجه نمایند. حضور خانواده‌ها و اهالی محل در برنامه‌های کانون‌ها پررنگ‌تر است.

9- با توجه به نیروی انسانی ارزشمندی که در اختیار آموزش و پرورش است(دانش آموزان) ادارات و ارگان های دیگر، برای نهادینه کردن برنامه‌ها و آموزش‌های شهروندی خود، مانند صرفه‌جویی در مصرف آب یا جداسازی زباله‌ها و ... دست به دامن شما می‌شوند؛ ولی در این راه، هزینه‌ای نمی پردازند؛ چرا آموزش و پرورش در این زمینه منفعل عمل می‌کند؟

آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی قادر به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق تربیت و آموزش تمام ساحتی نیست، اما نهادها و ارگان‌های دیگر هم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی خود به یک جامعه آماری ویژه نیاز دارند که در اختیار آموزش و پرورش است. بر مبنای همین نیاز متقابل، با بسیاری از سازمان‌های دولتی و بعضاً غیردولتی تفاهم‌نامه داریم. در اجرای بسیاری از برنامه‌ها، شرکای آموزش و پرورش متناسب با ظرفیت خود، داشته‌‌هایشان را با آموزش و پرورش به اشتراک می‌گذارند؛ اما در بسیاری از این تفاهم‌نامه‌ها، آورده‌ی آموزش و پرورش بیش از سهم مشارکت شرکا است.  این رویکرد به مقررات اداری برمی گردد که البته باید تعدیل شود.

10- آموزش و پرورش ناحیه یک، در مسابقات گوناگون فرهنگی هنری، حضوری فعال دارد، لطفاً از موفقیت های خود و دانش آموزان زیر پوشش این ناحیه هم بگویید.

به نکته ای خوبی اشاره کردید؛ در سال گذشته با وجود همه محدودیت‌های کرونایی، دانش‌آموزان ما موفق شدند در مسابقات فرهنگی و هنری با کسب ۱۸۵ رتبه‌ی برتر از مجموعه ۸۶۸ رتبه‌ی توزیع شده در مناطق ۱۴ گانه استان، رتبه‌ی نخست استان را از آن خود کنند.

در حوزه‌ی "قرآن، عترت و نماز" هم با کسب ۱۱۶ رتبه از ۹۶۹ رتبه‌ی توزیع در مناطق ۱۴ گانه، مقام نخست را برای ناحیه یک یزد به ارمغان آوردند.

در مسابقات کشوری هم دانش‌آموزان ما خوش درخشیدند و با کسب ۲۶ رتبه‌ی کشوری به همراه ناحیه ۲ یزد از سایر مناطق استان پیشی گرفتند.

ما در مرحله‌ی کشوری مسابقات توانستیم در رشته‌های هنرهای آوایی، آفرینش‌های ادبی، هنرهای دستی تجسمی، هنرهای نمایشی(فیلم کوتاه، فیلم مستند، نمایش عروسکی) و رسانه و فضای مجازی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کنیم.

در فراخوان پرسش مهر ریاست جمهوری(پرسش مهر ۲۰) دانش‌آموزان ناحیه یک یزد ۳۵ رتبه‌ی برتر از مجموع ۹۸ رتبه‌ی توزیع شده را بدست آوردند و حائز مقام نخست استان شدند.

دانش آموزان و فرهنگیان ناحیه یک یزد در "جشنواره سراسری حمایت از کالای ایرانی" هم خوش درخشیدند و با کسب ۶:رتبه‌ی برتر از مجموع ۹ رتبه‌ی کشوری کسب شده در استان، به سکوی اول  رسیدند.

در مسابقات کتاب‌خوانی، تولید محتوای الکترونیکی، ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای، کسب رتبه‌های ورزشی و برنامههای سازمان دانش‌آموزی هم توفیقات ارزشمندی داشتیم که در این مجال نمی‌گنجد.

11- گویا در حال آماده کردن یک گالری ویژه دانش آموزان هستید؟

بله؛ در کنار همه این دستاورد ها و افتخاراتی که اشاره کردم، برای این‌که هنر و مهارت دانش‌آموزان عزیز را -که ثروت معنوی ارزشمندی هستند- به "درآمد" تبدیل کنیم و انگیزه بیشتری هم به آن‌ها بدهیم، در حال راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه دائمی دست‌ساخته‌های دانش‌آموزان با عنوان "گالری بارش" در ساختمان سینما تربیت (سینما دانش آموز) هستیم که به امید خدا در آینده‌ی نزدیک دانش‌آموزان عزیز می‌تواند از مهارت و هنر خود، درآمد کسب کنند.

از سوی دیگر به منظور دانش‌افزایی و بالا بردن مهارت‌های حرفه‌ای همکاران، ارتباط مؤثر مستقیم و مستمر با آموزشگاه ها، تولید محتوای الکترونیکی و آموزش دانش‌آموزان در زمینههای گوناگون، "استودیوی هماورد" را در طبقه بالای سالن اندیشه آموزش و پرورش ناحیه یک راه‌اندازی کرده‌ایم که در استان منحصر به فرد است و جا دارد از مدیریت محترم اداره سرکار خانم امیرچقماقی و همکارانم در معاونت پرورشی به خصوص آقای خلیلی بایت این اقدام خوب تشکر کنم.  از همکاران عزیزم در حوزه معاونت برنامه‌ریزی صمیمانه سپاس‌گزارم.. از دوستان عزیز و هنرمندم به خصوص مهندس پورصالح، مهندس غلامی، مهندس غلامی و آقای عوض‌پور هم تشکر می‌کنم.

12- برای هفته تربیت اسلامی چه برنامه‌هایی دارید؟

نشست معرفتی رابطین مهدویت  به صورت مجازی، برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن  منطقه ای  دانش آموزی، برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن  منطقه ای  فرهنگیان، جشن شکوفایی(تکلیف) برای پسران، تجلیل از بازنسشتگان حوزۀ پرورشی، دیدار از خانواده خیر شهید حسین منصوری زاده، معرفی مرکز مشاوره شهید حسین منصوری زاده، تقدیر از مدافعان سلامت، جشن تولد زمین(کاشت نهال)، افتتاح دفتر خبرگزاری پانا ، مسابقه مناظره دانش آموزی، پویش کمک‌های مؤمنانه(لبخند رضایت)، گرامی‌داشت یاد و خاطره 3شهید امور تربیتی ناحیه یک و پیاده‌روی از جمله برنامه‌های گرامی‌داشت هفته تربیت اسلامی است. البته بخشی از این برنامه‌ها توسط مدارس و بخشی هم در حوزۀ ستادی انجام خواهد شد.

۱۳- سخن پایانی.‌..

در پایان کلام، باز اعیاد رجبیه و هفته تربیت اسلامی را به همکان خوبم تبریک عرض می‌کنم و برای همۀ عزیزانم آرزوی موفقیت و سر بلندی دارم.

لازم به ذکر است "محمد معینی" یکی از نیروهای پرکار، پرانرژی و فعال حوزه آموزش و پرورش استان یزد است که تجربه کار در بخش‌های گوناگون را  دارد. وی از سال ۹۵ به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ناحیه یک یزد به همکاران و دانش آموزان فعال در این حوزه مشغول خدمت است.