نمایشگر دسته ای مطالب

مصاحبه با رئیس اداره سواد آموزی به مناسبت هفته دولت
مصاحبه با رئیس اداره سواد آموزی به مناسبت هفته دولت
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش ناحیه یک، "خدیجه پاپوش" رئیس اداره سوادآموزی ناحیه یک در گفت و گوی اختصاصی با روابط عمومی این مدیریت به سوالات زیر به مناسبت هفته دولت پاسخ داد
1-از روند فعالیت های حوزه سوادآموزی بگویید؟
اداره سوادآموزی ناحیه یک با 4 پست موجود و 50 نفر آموزشدهنده فعال هرساله بیشاز 800 نفر از افراد کمسواد و محروم از سواد را تحت پوشش برنامههای سوادآموزی قرار میدهد و در کنار آموزش سواد در قالب دوره سوادآموزی و انتقال طرح و برنامههای دیگری مثل آموزش رایانه، نماز کلید بهشت است، طرح خواندن با خانواده، کتابخوانی و شرکت در مسابقات انشاءنویسی ،پرسش مهر ،روزنامه دیواری و غیره تحت عنوان مهارتهای اجتماعی و اساسی زندگی اجرا میشود
2-چه کسانی میتوانند در دوره های سوادآموزی شرکت کنند ؟ آیا شرایط خاصی وجود دارد ؟
اداره سوادآموزی تمامی افراد محروم از سواد و کمسواد جامعه اعم از ایرانی و غیرایرانی را تحت پوشش سوادآموزی قرار میدهد منتهی محدوده سنی در سامانه سوادآموزی بین 10 تا 49 سال میباشد و این افراد علاوهبر باسواد شدن، مدرک پایان دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی و یا پایان دوره انتقال معادل (پایان دوره ابتدایی) برای آنها صادر میشود البته اتباع محروم از سواد برای ثبتنام در سامانه باید مدرک معتبرداشته باشند تا بتوان آنها را در سامانه سوادآموزی ثبتنام کرد. ترکیب جامعه هدف ما ، ایرانی و اتباع( اتباع در قالب عادی وکمیساریاو ریلیف) در دوره سوادآموزی و انتقال هستند. لازم به ذکر است آموزشهای سوادآموزی در صورت لزوم حتی بهصورت فرد به فرد هم ارائه میشود
3- طول مدت آموزش در دوره های سواد آموزی و انتقال برای دریافت مدرک تحصیلی چقدر است؟
افراد محروم از سواد در یک دوره چهار تا پنج ماه میتوانند دوره سوادآموزی را بگذرانند و با قبولی در امتحانات پایان دوره مدرک سوادآموزی معادل سوم ابتدایی برای آنان صادر میشود و در ادامه با حضور در کلاسهای دوره انتقال در مدت 7 ماه و قبولی در امتحانات پایانی مدرک انتقال معادل پایان دوره ابتدایی برای آنها صادر خواهد شد.
4-بهطورکلی نظر شما در مورد اداره سوادآموزی و فعالیتهای آن اداره چیست؟
اگرچه مدت کوتاهی است که در این حوزه مشغول فعالیت شدهام اما اقرار میکنم که هیچوقت در طول مدت سنوات خدمتم در اداره آموزشوپرورش جایگاه سوادآموزی اینطور برایم مصور نبود بنده بر این نکته اذعان دارم که مجموعه سوادآموزی جزیرهی جداگانهای در نظام تعلیموتربیت نیست که هدفش بهصرف پوشش افراد محروم از سواد و کمسواد باشد تا در مسیر کاهش نرخ بیسوادی بزرگسالان قدم بردارد بلکه باسواد شدن آحاد جامعه ، در جایگاه اولیای دانشآموزان ، نقش مؤثری در ایجاد انگیزه تحصیل برای کودکان و نوجوانان دارد.و وقتی اولیای محروم از سواد در برنامههای سوادآموزی شرکت میکنند موجب افزایش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی آنها خواهد شد که این برای فرزندان آنان مایه خرسندی و افتخار است منحیثالمجموع اعتقاد راسخ دارم که برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید از خانواده شروع کنیم و با افزایش سطح دانش و توان علمی اولیا در راستای رشد و شکوفایی دانشآموزان قدم برداریم.
5- اماجمله پایانی شما برای مدیران و عوامل اجرایی مدرسه؟
با استناد به نامه شماره 17358 مورخ09/03/1401 این مدیریت و ضمائم آن ، اداره سوادآموزی از مدیران مدارس توقع دارد با عنایت به اهمیت باسواد شدن اولیای دانشآموزان در تسهیل روند برنامه های تعلیم وتربیتی آموزشوپرورش همت نموده و اولیای محروم از سواد را شناسایی و در جهت جذب و پوشش در کلاسهای سوادآموزی به این مدیریت معرفی نمایند همکاری و همدلی مدیران محترم و عوامل اجرایی مدارس در این مقوله بسیار ارزشمند بوده و نه تنها موجب دلگرمی و امتنان عوامل اداره سوادآموزی خواهد بود بلکه پاسخ مناسبی به این همکاری ها داده خواهد شد .
انشاءالله در فرصتی دیگر برنامههای عملیاتی این اداره جهت اطلاع همه همراهان مسیر سواد آموزی ارائه خواهد شد.
از خداوند بزرگ میخواهیم به ما همراه با فرصت ، توفیق خدمت عنایت فرمایدتا خالصانه وصادقانه در مسیر رشد وتعالی فرهنگ جامعه ایران اسلامی گام برداریم .
ضمن سپاس از زحمات همکاران در اداره سواد آموزی این مدیریت و آرزوی توفیق برای آنان به یاری خداوند متعال در فرصت های دیگری ازروند اجرای برنامه های پیش بینی شده اداره سواد آموزی در سال پیش رو گزارشی ارائه خواهد شد.