نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

کرونا به فرصتی برای بخش آموزش تبدیل شد

کرونا به فرصتی برای بخش آموزش تبدیل شد


رییس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد گفت: دوران کرونا یک تهدید بزرگ در جامعه بود که با درایت معلمان و مسئولان آموزش و پرورش به یک فرصت عظیم تبدیل شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک، "زهره امیر چقماقی" در گفت و گو با ایرنا افزود: معلمانی که از سر عشق و دغدغه وظیفه خود، مشتاقانه به فضای مجازی پناه برده و آموزش را تعطیل نکردند و حتی آنان که نمی‌دانستند کارکردن در این فضا را ، آموختند تا بیاموزانند و این بسیار ارزشمند بود.

وی تاکید کرد: درست که هیچ چیز جای آموزش چهره به چهره را نمی گیرد ولی در یک وضعیت بحرانی  و با توجه به روند رشد تولید محتواهای الکترونیکی و فناوری نوین در کشورهای توسعه یافته جای خالی این نوع آموزش ها در ایران احساس می شد.

وی اضافه کرد: معلمان ما نشان دادند وقتی پای عشق به آموزش در میان باشد تمامی موانع در هم شکسته می شود ، زمان و مکان بی معنا و مفهوم می شود و کلاس درس شبانه روزی و معلم همیشه در دسترس و این بسیار ارزشمند بود.

وی به فداکاری معلمان در این دوران اشاره و گفت: معلمانی بودند که تبلت خود را به دانش آموزانی سپردند که هیچ وسیله ارتباطی نداشتند ، معلمانی که تلفنی رفع اشکال کردند، آموزش دادند ، آنلاین شدند و موجب این شدند که نیاز به یک بستر مناسب مجازی برای وزارتخانه احساس شود و شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) نیز براساس همین نیاز به  وجود آمد.

این فرهنگی با سابقه ادامه داد: این فضا بسیار مناسب برای حضور تمام و کمال دانش آموز به صورت غیر حضوری است که طبعا به دلیل نو بودن و این که در مدت زمان کوتاهی آماده شده نواقص و معایبی هم دارد ولی به مرور زمان که بیشتر استفاده می شود عیوب آن خود را نشان می دهد، اطلاع رسانی می شود و قطعا متولیان به رفع نواقص اقدام می کنند تا اگر مجددا با شرایط بحرانی روبرو شدیم ابزار مناسبی جهت پیشبرد اهداف آموزشی در دست داشته باشیم.

وی نکته قابل توجه در این بخش را تعطیل نشدن توامان آموزش و پرورش دانست و گواه آن را فیلم ها و کلیپ هایی که از دانش آموزان به دستم معلمان رسید اعلام کرد که تعامل خانواده و دانش آموز به خوبی در آن مشهود است.

"امیرچقماقی" با تبریک هفته معلم به فرهنگیان استان اظهار داشـت: اگر عمیق و جامع به جایگاه و حاصل کار و عمل معلم نگاه کنیم و باور داشته باشیم که هر فرد در جامعه اگر به جایگاهی دست یافته نتیجه نقش و تلاش معلم و حاصل تعلیم و تربیت او هست آنوقت اعتقاد پیدا می کنیم که هر روز و هر لحظه باید ستایشگر معلم باشیم و حق جامعه معلمان و آموزش و پرورش وقتی ادا می شود که معلم دغدغه اول برنامه ریزان و سیاست گزاران باشد .

وی به مطالبات فرهنگیان هم اشاره کرد و یادآور شد: مطالبات فرهنگیان عزیز متعدد است و در یک بعد خلاصه نمی شود به نظر من معلمان خواستار جایگاه اجتماعی مطلوب ، وضعیت معیشتی مناسب و در کل توجه ویژه دولتمردان به جامعه فرهنگیان هستند.

وی تاکید کرد:بی‌انصافی است بگوییم دغدغه معلمان فقط معیشتی و اقتصادی است؛ خاستگاه اجتماعی معلم بسیار ارزشمندتر است ما باید به آن جایگاهی برسیم که افتخار مدارس در خروجی و ورودی دانشگاه در تعداد پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان باشد نه رشته های پزشکی ، آن هم با رتبه های بالا ، یعنی آنقدر باید منزلت اجتماعی معلم ارتقا یابد که نفر اول کنکور سراسری انتخاب اولش معلمی باشد .

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک یزد تصریح کرد: تمام مشکلات موجود دربند نوع نگاه دولتمردان و برنامه ریزان کشوری است و هر گاه آن نگاه اصلاح شد و هرگاه آموزش و پرورش را یک نهاد تولید کننده دیدند نه مصرف کننده ، تولید کننده نیروی انسانی مورد نیاز کشور در همه عرصه ها ، آنگاه قطعا کمر به حل مشکلات معیشتی معلمان می بندند و همه امور اصلاح می گردد.

این فرهنگی گفت: بررسی وضعیت معلمان در کشور های مختلف نشان می دهد جامعه و کشوری که به معلمانش بها داده و آنان را برتر از دیگر اقشار جامعه دانسته( به دلیل آنکه معلم زمینه ساز بوجودآمدن تمام نیروهای انسانی در جامعه است )،آن کشور موفق تر و توسعه یافته تر است.

 وی افزود: شما بررسی کنید در این کشورها  مهمترین مشاغل معلمی و پیشرفتشان نیز به همین دلیل چشمگیر است و به نظرم همه باید به جایی برسیم که یادمان باشد ما پیرو دینی هستیم که پیامبر عظیم الشان آن  (ص) خود را معلم می خواند (انما بعثت معلما ) یا پیشوا و مولای متقیان حضرت علی (ع) با آن مقام و رتبه الهی خود را بنده کسی می نامید که کلمه ای به او آموخته است.

"امیر چقماقی" اضافه کرد: هر گاه جامعه این دو جمله را سرلوحه کار خویش قرار داد و هر شخصی که به هر جایی رسید فراموش نکرد که زیر ساخت تعلیم و تعلمش معلمش بوده جامعه دین خود  را  به معلمان ادا کرده است.